Tomme minder under månen [åben]
Dec 15, 2013 22:18:47 GMT 1
Post by Deleted on Dec 15, 2013 22:18:47 GMT 1
Tilegnet: Destrian de Warenna
Destrians ord ramte Lilias. Det var sagt så... klart. Det var så sandt, det var jo det, der skete. Lilias havde egentlig mest tænkt på, at solen forsvandt og mørket kom. Dagene blev kun kortere, så det til sidst var som om, at alt lyset og varmen var blevet drænet fra solen.
Men folk faldt døde om på gaden. Lilias satte slet ikke nok pris på det liv, hun levede - selvom de selv blot var borgerlige, så havde hendes faders forretning indbragt dem nok til, at de kunne holde hus i adelskvarteret i Roy By. Det var der ikke mange borgerlige, der kunne prale med. Helt uden medfølelse for de svage i samfundet var hun dog ikke - Lilias kunne godt finde på at huse fattigfolk natten over, hvis de kom og bad hende pænt og respekterede hendes ejendom.
Så sent som i eftermiddags havde hun sagt ja til at tage en ung mand fra Norden til middag, for han havde intet sted at sove og havde intet fået at spise i løbet af dagen.
"De har langt større bekymringer end vi." sagde Lilias stille og rynkede let på panden. Når tingene blev sat i perspektiv på den måde, satte det samtidig en hel masse tanker i gang. Om de overhovedet havde ret til at leve dette luksuriøse liv, når andre ingenting havde - men Lilias' fader havde også arbejdet for at få skabt sig en formue. Ikke at alle kunne gøre det - men ved viljens magt kunne man opnå meget.
"Ja, det er jeg." smilede Lilias og vendte tilbage til Destrian. Hun støttede sig let til ryglænet på en af bænkene. "Hvorfor skal jeg dog besværes med et mandfolk, når jeg klarer mig udmærket på egen hånd?" Lilias løftede let øjenbrynene, som i en spørgende gestus, men egentlig havde det været et retorisk spørgsmål. Det behøvede ikke noget svar.